יש חיה כזאת - פסיכותרפיה בעזרת כלבים

יש חיה כזאת - פסיכותרפיה בעזרת כלבים

כאשר רוצים לבחור טיפול רגשי עבור הילד או המתבגר נשאלת השאלה איזה טיפול יוביל לשינוי המיוחל, להסיר התנגדות, לצאת ממצב של תקיעות ולשחרר מצב רגשי שיסייע לילד, למתבגר ואף למבוגר

אז למה מדוע דווקא טיפול בעזרת בע״ח?!

יש משמעות רבה לקשר עם כלבים כאמצעי טיפולי לקשיים רגשיים בקרב ילדים, נוער ואף מבוגרים!!

רבים מאיתנו, אלו שאינם נגעלים או פוחדים מגדלים כלב בחצר או בביתם כאמצעי הגנה או כחיית מחמד אהובה.

מה הצורך העז בגידול כלב? מדוע משאלת ליבם של ילדים ומתבגרים דווקא לגדל כלב? 

הקשר עם בעלי חיים ובעיקר כלבים הוא עתיק יומין. הקשר שמתפתח בין הכלב לילד או למתבגר או הורה הוא בעל משמעות ייחודית היוצרת חוויה של קשר אחר המלווה בהרבה רגש ואמפתיה.  התחושה שמישהו נמצא בחברתי ללא שיפוטיות וללא תנאים היא תחושה ייחודית ונצרכת כאשר האדם אינו מרגיש שפנויים אליו ובתחושות בדידות עמוקות עד לדכאון.

הספר לאסי שכבש את כל העולם והפך אחר כך לסרט מצליח מביא תוכן של נאמנות וקשר עמוק בין ילד וכלבתו שהורחקה מטעמים כלכליים. היא חצתה בגבורה יבשות על מנת לחזור למשפחתה ולילד האהוב.

בספר פרעושוע, הכלב מחפש ילד שישחק איתו ויטפל בו. הכלב מקנא שלכל הכלבים יש מישהו ורק לו אין קשר ומחפש חבר אמת.

בטיפול שאני מציעה, טיפול פסיכותרפיה בעזרת בעלי חיים, המטופל שמגיע כדי לפרוק רגשות פוגש בחדר את הכלב שמקבל אותו בשמחה ובקבלה ללא תנאים. הוא מעודד ומבקש לשחק, הוא מתרפס ורוצה ליטוף ולעיתים אף מרגיש את צערו של המטופל ובמבט השואל, מתבונן, מרגיש אותו וללא מילים יש הבנה הדדית.

כאשר הכלב מתעלם או עסוק בשלו עולים רגשות מצד המטופל כגון  דחייה, תסכול ואכזבה. כך שההתייחסות בקשר עם הכלב לעיתים מסייעת לקדם את התהליך בתכנים שעולים מהסיטואציה שהתרחשה ליד המטפל שנותן מילים לרגשות שעולים.

בספר ׳פרעושוע׳, הילד שהתחבר לכלב מוזנח מספר לו שהוא עובר דירה והוא איננו רוצה. הוא מרגיש שהכלב מבין אותו וכשהילד רוצה לברוח מהבית הכלב נובח, מעיר את הוריו ובכך מונע ממנו את הבריחה והכל ללא מילים.

החוויה, הקשר שמתפתח בין הילד לכלב הוא מרחב תרפויטי שמאפשר שינוי ותחושת הקלה בחייו של המטופל.

בדומה לטיפולים נוספים כמו טיפול באומנות שמטופל יוצר יצירה אמנותית או בטיפול במוסיקה כאשר מטופל מאלתר צלילים, הילד שמלטף את הכלב מרגיש חוויה חדשה, מעין יצירה חדשה משותפת עם הכלב. 

מלבד הקשר שנוצר ביני ובין המטופל, ישנו ה״שלישי״ - הקשר בין המטופל לחיה, קשר מרכך, מסייע בהסרת הגנות, מעורר ומהווה חוויה מתקנת לרגשות קשים כמו דחייה וערך עצמי נמוך. בנוסף הוא כלי אבחנתי עבורי. אני מתבוננת וצופה ביכולת האמפתיה של המטופל, ביכולת ליצור ולהחזיק קשר.

לעיתים אני פוגשת מטופלים שהקשר עם בע״ח הוא מעין מעבדה ו״מחליף״ קשר עם ילדים אחרים והטיפול מתמקד בתהליך של פיתוח מיומנויות חברתיות, עוררות לאמפתיה חברתית וחיזוק כוחות האגו ותחושת חיוניות.

כתבה: אסנת לוי סוקולובר